Kunder delar med sig av TIMOCOM-tips: Så använder HTR Logistik fraktbörsen
Kunder delar med sig av TIMOCOM-tips: Så använder HTR Logistik fraktbörsen
Från en idyllisk by i natursköna tyska Oberschwaben styr familjeföretaget HTR Logistik transporter över hela Europa. Det var egentligen inte alls planen från början. Om hur en tillfällighet ledde till framgång – och vilka tips det erfarna transportföretaget kan ge, står i blogginlägget.
Mellan gröna vandringsleder, bäckar och sjöar driver familjen Trappe ett framgångsrikt transportföretag. Allt började 2008, med hemarbete och en skåpbil. Idag ordnar HTR Logistik transporttjänster åt ca 50 fasta kunder. ”Och vi får hela tiden in nya uppdrag”, säger logistiker Martin Trappe. Särskilt sedan företaget började använda sig av TIMOCOM. I början var den digitala fraktbörsen inte helt friktionsfri.
Vill du ha personlig rådgivning? Boka ett möte direkt med en av våra kundrådgivare och upptäck hur TIMOCOM kan förbättra er logistik.
Citroner och lemonad: Från hemarbete till logistik på Europanivå
Transporter som medel för att nå målen
”Om livet ger dig citroner – gör lemonad” lyder ju ett välbekant talesätt. Det är ett amerikanskt talesätt, men grundaren till schwäbiska HTR Logistik beslöt att omsätta det i verkligheten: 2007 får Hans-Jürgen Trappe, som då jobbar med kvalitetssäkring för en välkänd biltillverkare, möjlighet att starta eget. Det handlar om att sätta in elektronik i kopplingsskåp och montera dem hemma. Arbetet kräver att Hans-Jürgen hämtar hem komponenter som plåtskåp och elektronik på Europapallar. Alltså köper familjen en skåpbil. Hans fru är med på tåget från början. Oavsett om det gäller att skriva fakturor eller köra skåpbil hjälper hon till med allt som behöver göras. De båda sönerna är också med och hjälper föräldrarna. Även på kvällar och helger. Snart är nästan hela byn engagerad i att montera kopplingsskåp.
Transporttjänster som huvudverksamhet
Men den globala finanskrisen 2008 sätter käppar i hjulen och affärerna går trögt. Men familjen Trappe ger inte upp. ”Eftersom vi redan hade en skåpbil ville vi använda den. Vi frågade min gamla arbetsgivare om de hade några transportuppdrag, och sedan även företag i närområdet. Så det kom en eller annan pall hit”, fortsätter logistikern. Uppdragen börjar snart trilla in från butiker, tillverkare och handlare i området. Kundkretsen växer med åren och med den även transportverksamheten. Företaget klarar sig igenom krisen och blomstrar under de efterföljande åren. Samtalen till Trappe den äldre blir snart övermäktiga. Eftersom han inte hinner med allt själv kliver äldste sonen Martin in i företage och tar hand om logistiken. Företaget fungerar bl.a. som leverantör åt stora biltillverkare och transporterar dessutom ställningar och staket till byggplatser runt om i hela Europa. Enligt Martin har den nuvarande krisen också medfört en del svårigheter: ”Innan Ukrainakriget bröt ut hade vi många just-in-time-uppdrag. Sedan blev de allt färre. Produktionen stod still på många håll eftersom t.ex. kablar tillverkade i Ukraina saknades”. Trots det löste företaget situationen, eftersom de använde TIMOCOM för att hitta andra uppdragsgivare. Den positiva entreprenörsandan återspeglar sig återigen i Martins slutsats: ”Inget blir bättre av att sitta still. Man måste resa sig och göra något.”
Tomkörningar som chansning: Företagsexpansion tack vare TIMOCOM
”Vi hade ett typiskt över-natten-uppdrag: 100 mil till Ungern. Enkel väg”, berättar Martin. Ett av många. ”Att köra tillbaka tomma fordon är fatalt”, tillägger logistikern. De så kallade envägskörningarna eller tomkörningarna är inte bara ekonomiskt ofördelaktiga, utan också ett slöseri med resurser. Familjen Trappe hörde sig för och testade digitala plattformar för att hitta lämpliga returlaster. Men med tiden blev dessa plattformar för ”små”. Utbudet på dem var för begränsat för det växande behovet. och HTR Logistik bestämde sig, på rekommendation av branschkollegor, för TIMOCOM. Den fasta månadsavgiften är förvisso högre än de små plattformarnas, men det har lönat sig.
Över 53 000 företag finns redan på plattformen! Upptäck vilka möjligheter ni har på TIMOCOMs marknadsplats:
Erfarenhet och sunt förnuft: tips på hur man använder fraktbörsen
På TIMOCOM hittar transportföretagen uppdrag och transportpartners i hela Europa. Tack vare det stora nätverket kan affärsområdet expanderas kontinuerligt. På andra sidan ramlar ändå ofta onödiga mejl från transportörer in. Och det även om HTR Logistiks inlagda beskrivs så detaljerat som möjligt.
”Många potentiella uppdragstagare frågar om frakterbjudandet som jag precis har lagt in i systemet fortfarande gäller. Eller så frågar de om datumet är flexibelt, trots att det tydligt står att det är bestämt datum som gäller”, förklarar Martin Trappe. Det är ofta både irriterande och tidsödande. Dessutom används för många kommunikationskanaler, vilket leder till kaos. Logistikern vill se ett så bra samarbete som möjligt på fraktbörsen, så här kommer hans bästa tips ur uppdragsgivarens synvinkel:
Speditör Trappes tips för ett bättre samarbete på fraktbörsen.
- Läs igenom informationen i erbjudandet. Det sparar tid och tålamod. Svaren på de flesta frågor som andra användare ställer står i erbjudandet, t.ex. information om fasta leveransdatum, vikt osv.
- Undvik att skicka för många mail – arbeta strukturerat.
Martin Trappe använder funktionen Prisförslag för sina frakterbjudanden, eftersom e-post ibland missas. På så sätt kan han se allt som rör fraktanbudet på en plats i systemet - Hantera uppdrag i TIMOCOM. För bättre översikt och ökad effektivitet.
Uppdragsgivaren kan skapa transportuppdraget direkt i TIMOCOM och skicka det till uppdragstagaren. Denna får då en notis via klocksymbolen eller via e-post (om dessa inställningar gjorts). Genom att klicka på ”Acceptera” är transportuppdraget rättsligen bindande.
En inställningsfråga: Övervinna gamla tankesätt
”Arbetet som logistiker är stressigt och kaotiskt nog”, sammanfattar Martin saken. Att svara på onödiga mejl och dessutom skicka ännu fler är osmart när det går att tilldela frakter direkt och dessutom omvandla dem till transportuppdrag. Den digitala processen sparar tid, tålamod och pengar. Dessutom är allt annat inte särskilt tidsenligt. ”Det är viktigt att kliva ut ur sin komfortzon och ställa om till det digitala. Då märker man att det "gamla" arbetssättet egentligen är ganska omständligt.” I slutändan handlar det om att utnyttja de möjligheter man har till sin egen fördel. Det är tack vare denna inställning som HTR Logistik överhuvudtaget grundades, och det har visat sig vara en framgångsrik sådan.
Ge ditt transportföretag en digital boost med TIMOCOM:
Detta kan också vara av intresse:
Can-Do-mentalitet och användning av fraktbörsen fick EMDIPA att växa
Våga lyckas – hur hittar jag en lämplig nisch i logistikbranschen?
25 år av tidsbesparing – en intervju med TIMOCOMs äldsta kund Dallmaco
Olga Polasik-Rüffer
Senior Marketing Communications Manager