Rekordresultat 2017
Europas största transportplattform fortsätter på sin tillväxtkurs
Erkrath, Tyskland, 16-03-2018 – Transportplattformen TimoCom har fortsatt på sin tillväxtkurs under verksamhetsåret 2017. Med 90,7 miljoner frakt- och lastrumserbjudanden (2016: 68,3 miljoner) uppnådde IT-företaget från Erkrath i Tyskland under förra året ett rekordvärde vad gäller antalet offerter som lagts upp online. Ca 1,4 miljoner ton frakt erbjöds i Europa under 2017 via plattformen.
Antalet användare som hanterar sina transporter digitalt via IT-plattformen steg ytterligare med över 127 000 jämfört med föregående år (2016: 110 000). Omsättningen steg under 2017 med 5,7 miljoner till 67,9 miljoner euro. Därmed uppnådde företaget, som grundades 1997, sitt hittills bästa omsättningsresultat. Företaget har idag över 40 000 kunder (2016: 36 000).
Det som drivit fram utvecklingen är enligt TimoComs talesman Gunnar Gburek det ihållande goda ekonomiska läget och den tilltagande digitaliseringen inom transport- och logistikbraschen i Tyskland och Europa. "Hos oss hittar speditioner sam industri och handelsföretag en passande transportpartner med endast några musklick – och likadant på andra hållet. Allt fler kunder använder IT-lösningarna på vår plattform för att på ett flexibelt sätt kunna reagera på de mest olika transportönskemål och för att på så sätt kunna styra sina affärer på ett mer effektivt sätt", säger Gburek.
TimoCom har under 2017 även utvidgat utbudet i transportplattformen med programmet "TC Transport Order®". Därmed kan företag skicka sin transportförfrågan digitalt till flera transportleverantörer samtidigt, fråga om priser samt lägga ut uppdrag – utan att behöva hoppa mellan olika program. Sedan lanseringen i juli 2017 har redan 12 900 transportuppdrag skickats. Med hjälp av den "digitala handskakningen" i uppdragshanteringen skapades åtskilliga lyckade transportaffärer.
Antalet anslutna telematiksystem, vilka alla är förenade i TimoComs transportplattform, har under 2017 utökats med 30 st till över 230 leverantörer. Dessutom har kunderna möjlighet att via gränssnitt överföra positionsdata för kortsiktiga transportpartners till sitt eget transporthanteringssystem, samt att bearbeta dessa, för att öka servicekvaliteten och kundnöjdheten vid transportuppdrag. "Vi erbjuder idag alla funktioner som krävs för att genomföra en transport – och detta för att tillhandahålla mer transparens i transportkedjan", kommenterar Gburek den kontinuerliga utvidgningen av transportplattformen.
För att skapa plats för tillväxt kommer TimoCom denna sommar att bygga ut vid företagets huvudkontor i Erkrath, Tyskland. Här och på ytterligare tre orter i Polen, Tjeckien och Ungern kommer sedan över 460 medarbetare (2016: 400) från 34 nationer att arbeta med vidareutvecklingen av Europas största transportplattform.