Trafiksäkerhetsdagar skapar aha-effekt hos både stora och små
Trafiksäkerhet på schemat
Düsseldorf, 2013-10-15. Den som upptäcker faran kan också undvika den. Det är inte alltid så lätt att bete sig rätt i trafiken. I synnerhet barn är utsatta och gör ofta helt felaktiga bedömningar av riskfyllda situationer. Därför valde de lokala myndigheterna i staden Düsseldorf i Tyskland att för tjugoåttonde året i rad genomföra två trafiksäkerhetsdagar tillsammans med en rad samarbetsparter. Över 2 800 elever från kommunens grundskolor deltog i uppropet "Tillsammans för säkerhet, rörlighet och hälsa".
Trafikundervisning i praktiken
Barn är ivriga att få utforska världen, har stor äventyrslust och blir därmed lätt distraherade. I vardagssituationer kan de därför lätt förlora överblicken och utsätta sig för risker. Årets trafiksäkerhetsdagar ägde rum 18 och 19 september i Rheinbahn-järnvägens vagnshall och ledde till att ämnet trafikundervisning fick en alldeles särskild betydelse. Stadens lärare och polis, trafikkontoret, järnvägsbolaget Rheinbahn AG och trafikundervisningsfrämjandet i Düsseldorf väckte framför allt barnens intresse genom en rad praktiska aktiviteter. "Vi vill inte bara stå och prata längst fram i salen, utan låta barnen ta en mer aktiv del i lärandet. Då blir hela utbildningen mycket roligare, samtidigt som de lär sig mer", förklarar Simon Höhner, chef på trafikundervisningsfrämjandet i Düsseldorf. Till exempel väckte bromstestet högljudd förvåning hos barnen och en vägskyltsvägg gav upphov till överraskade miner. Att få sitta vid ratten på en buss i rullning skapade perfekt stämning och gjorde till och med de vuxna mållösa.
Lekfulla övningar för att lära sig att göra rätt i trafiken och främja uppfattningsförmåga, motorik och koncentration stod i tydligt fokus, men även en annan aspekt. Enligt Simon är god rörlighet och fysik en grundläggande förutsättning för att kunna röra sig säkert i trafiken. "Nuförtiden rör sig barn tyvärr alldeles för lite", klagar Simon och tillägger att många av aktiviteterna därför handlade om att ge barnen tillfälle att prova på olika idrotter. När det gäller trafikundervisning spelar förstås även föräldrarna en viktig roll. Poliskommissarie Michael Wollziefer på polisen i Düsseldorf gav följande tips: "Gå skolvägen tillsammans med barnen och gör dem uppmärksamma på farliga ställen, lär dem att man använder hjälm när man cyklar och säkerhetsbälte i bilen. Det är bara några exempel på hur man kan vara en bra förebild."
Utbildning om död vinkel gav resultat
När man diskuterar barn och trafikolyckor bör man för övrigt nämna att svängmomentet är en av de främsta olycksriskerna", berättar Michael. "Det hänger naturligtvis samman med den döda vinkeln, som barn – men också vuxna – ofta underskattar", fortsätter experten. Detta faktum bevisades också tydligt genom kampanjen "Död vinkel", som genomförts av transportföreningen Transportbotschafter e. V. Med hjälp av IT-företaget TimoCom från Düsseldorf genomfördes ett experiment med deras amerikanska lastbil; TimoTruck. Det var nog ingen som hade väntat sig att en hel skolklass kan försvinna i den döda vinkeln bakom en lastbil. "De röda områdena representerar ytor som föraren inte kan se när han eller hon svänger åt höger", förklarar Gunnar Becker från transportföreningen. "Vi berättar även för barnen om tänkbara risksituationer och att andra som rör sig i trafiken ofta inte tränger sig före med avsikt", fortsätter Gunnar. Trots detta bör barnen vidta vissa försiktighetsåtgärder. Och teamet från transportföreningen hade med sig ett användbart och enkelt tips: Om barnet inte kan se föraren i lastbilens sidospegel, kan föraren inte heller se barnet.