22.08.2024

TIMOCOM:s Transportbarometer: Om konjunkturen går upp finns det en risk för bristande transportkapacitet

Transportbarometern kvtl2 2024 grafik1 (1)

Utvecklingen för fraktandelen i Europa 

Trots den svaga konjunkturen och de ekonomiska utmaningarna i Europa steg antalet frakterbjudande under andra kvartalet 2024. I TIMOCOM:s marknadsplats, ett av de största nätverken för väggodstrafik i Europa, låg antalet frakterbjudande tydligt över föregående års nivå. 

Över hela Europa publicerades mer än dubbelt så många frakterbjudande på TIMOCOM:s marknadsplats som under samma period 2023 (+101 %) och 53 % mer än i första kvartalet 2024. Liksom föregående år var fraktintäkterna högst i maj (+112 % jämfört med 2023) och nådde en ny årlig höjdpunkt med en fraktandel på genomsnitt 81 %. Antalet frakterbjudande i den tyska inrikestrafiken låg under det andra kvartalet totalt 66 % över samma kvartal föregående år. Jämfört med första kvartalet ökade antalet inrikes tyska erbjudande också med två tredjedelar.

För det ökande antalet frakterbjudande råder det brist på lastrumskapacitet på marknaden. 

Det är särskilt hög transportefterfrågan varje år i månaden maj, som har många helgdagar. För att klara sådana toppar söks den extra kapacitet som krävs i första hand på fraktbörserna. Även transportköpare och speditörer som normalt främst använder fasta transportpartner lägger i detta läge in fler transportuppdrag i systemet. ”Priserna i fraktbörserna är då vanligtvis mer lukrativa än enligt villkoren i fasta avtal”, förtydligar Gunnar Gburek, Head of Business Affairs hos TIMOCOM. ”Uppdragstagare är ofta inte beredda att förse sina uppdragsgivare med mer kapacitet till jämförelsevis låga fraktpriser. Därför går många kunder över till att erbjuda transportuppdragen i fraktbörser.”

Bristen på förare och ett ökande antal konkurser bidrar till kapacitetsflaskhalsarna på transportmarknaden. Efter ett minus på 28 % för lastrumserbjudande i första kvartalet 2024 jämfört med förra året, lades ytterligare 3 % mindre lastbilskapaciteter ut på TIMOCOM:s marknadsplats i andra kvartalet 2024 jämfört med året före. ”En högre efterfrågan och stigande priser uppmuntrar faktiskt åkerier att bygga upp ny kapacitet. Men de nya drivteknikernas dåliga infrastruktur och oöverskådliga användbarhet gör att många tvekar”, enligt Gunnar Gburek. ”Detta kunde leda till att en eventuell uppgående konjunktur avstannar på grund av kapacitetsbrist.”

TIMOCOM rekommenderar transportköpare att upprätta slutna fraktbörser där de extra körningarna som krävs kan erbjudas. Där får anslutna, fasta transportpartners sedan möjlighet att begära aktuella marknadspriser för dessa körningar genom att lämna prisförslag.

Transportbarometer_lastrum

Lastrumserbjudande i kvtl2 2024

 

”Erbjudandena på fraktbörserna är nu för det mesta mer lukrativa än att följa villkoren i fasta avtal.” Gunnar Gburek, Head of Business Affairs hos TIMOCOM

Priser och prisförslag fluktuerar

I Tyskland låg priserna från inlagda frakterbjudanden i andra kvartalet 2024, beroende på aktuell efterfrågan, i veckogenomsnitt på mellan 1,61 €/km och 1,83 €/km. Under det andra kvartalet låg genomsnittspriset 13,9 % över föregående års kvartals pris. I kontrast uppvisar transportörernas prisförslag i det andra kvartalet genomsnittsvärden på upp till 1,93 €/km. Under veckor med hög efterfrågan steg det begärda priset för körningar inom Tyskland avsevärt. Det är 17,4 % ökning jämfört med 2023. Därmed är det stor skillnad mellan erbjudna och efterfrågade priser. ”I slutändan har de båda parterna förmodligen kommit överens i mitten”, kommenterar Gunnar Gburek.

Om vi tittar på alla europeiska rutter var det genomsnittliga priset 1,60 €/km. Prisförslagen för de internationella transporterna låg däremot i genomsnitt på upp till 1,58 €/km. Här var skillnaden inte så tydlig, eftersom längre, gränsöverskridande rutter i regel ger ett billigare pris per km och kostnaderna för diesel och vägtullar varierar beroende på region. 

De högsta priserna fanns på rutter till Storbritannien: De högsta värdena för transporter, framför allt från Schweiz, Italien och Frankrike till Storbritannien, låg i veckogenomsnitt mellan 2,34 €/km och 2,75 €/km. Det merarbete som orsakas av komplicerade tullregler och långa väntetider vid gränsen samt svårigheten att hitta lämpliga returlaster är viktiga orsaker till de jämförelsevis höga priserna.

Förväntad lågsäsong: Minskat antal frakterbjudanden till och med augusti

Prognosen för det tredje kvartalet 2024 utgår från fallande efterfrågan på transportmarknaden. Det genomsnittliga förhållandet mellan frakt- och lastrumserbjudande förväntas ligga under 70:30 under de traditionellt svagare sommarmånaderna juli och augusti. Först i början av september, med den kommande julförsäljningen om hörnet, kommer det att bli säsongsberoende tillväxt bland fraktaerbjudanden igen. Fraktandelen i TIMOCOM:s transportbarometer skulle sedan kunna överskrida 75 % igen och närma sig 2022-värdena igen (se prognosen i grafiken).

Transportbarometern kvtl2 2024 grafik1 (1)

Utvecklingen för fraktandelen i Europa 

Mer information om den aktuella situationen på transportmarknaden och transportbarometern finns på www.timocom.se. Intresserade kan dessutom läsa om frakterbjudanden på europeiska rutter i TIMOCOM:s Transportbarometersrapport.

Ladda ner pressmeddelande
Till toppen av sidan